att ge utlopp

Jag vet inte varför men när mitt liv känns menlöst och jag inte har lust med någonting blir det alltid lite bättre om jag bakar någonting. Jag tror det har med skapandet att göra. Att se någonting växa fram ur en massa beståndsdelar. Det är så givande! PLus att man får en god belöning! Nu efter att ha blandat ihop en äppelsockerkaka känns allt lite roligare igen. Dessutom blir folk så glada av att få smaka. Helt seriöst, det hjälper mot håglöshet att baka!
Och så har jag märkt att det hjälper att rita när man  är ledsen/arg. Men inte om man bara är ledsen...man måste vara lite arg också. Är man bara arg så funkar det bäst att skrika och misshandla trappan eller annat tåligt föremål med en kudde.
Det enda som jag säkert vet INTE fungerar som reaktion på jobbiga känslor är att stänga det inne. Min familj börjar faktiskt bli bättre på det där med att reagera på sina känningar. Detta resulterar ju visserligen i ganska många fler gräl. Men sen blir allt så mycket bättre! Vi rensar luften och sen är det liksom bra med det! Fast det är ju naturligtvis förbjudet att använda dåligt samvete som vapen. Det är inte schyst.
Följden av att vi grälar lite mer hemma är att vi också ber om ursäkt mer. Vilket är ännu positivare! Härom dagen bad min lillebror mig om ursäkt för att han låtit för arg och skrkit lite på mig...den ursäkten gjorde mig jätte glad! Det blir så bra stämning!
Jag gillar att det grälas mer hemma. Det känns sunt. Man ska ta itu med saker och ting på en gång och inte låta dem växa till någon jättegrej. Det är en sån skillnad mot innan när alla bodde tillsammans...då var det ALDRIG bråk. Inte bra sådana iaf. Tror aldrig jag hört mamma och pappa bråka...och det märkte man ju hur det gick med det.
Så I'm all for produktiva gräl/diskutioner/bråk/samtal som faktiskt leder till att man får ge utlopp för grejer man känner gentemot varandra! Och att sen bli vänner igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0